
Microsoft Teams Rooms on Windows vs Microsoft Teams Rooms on Android
Rosnącą popularność platformy Microsoft Teams miała swój początek już na pewien czas przed rozwojem światowej pandemii. Sytuacja na świecie dodatkowo napędziła zapotrzebowanie na narzędzia komunikacyjne, zarówno personalne, jak i do pracy grupowej. Czas powrotów do pracy i przestrzeni biurowej, wymusił również pewne zmiany w koncepcji komunikacji biznesowej i otworzył organizacje na tryb pracy hybrydowej, w której cześć zespołu przebywa w lokalizacji firmy, a pozostali uczestnicy łączą się np. z domu.
Oprócz stałego rozwijania funkcjonalność aplikacji personalnej, Microsoft duża uwagę przywiązuje do swojej platformy dedykowanej pomieszczeniom pracy wspólnej jak sale konferencje, sale wykładowe, czy pokoje narad. Mowa o Microsoft Teams Rooms, aplikacji przygotowanej stricte pod kątem sal spotkań, o prostym interfejsie i funkcjach przydatnych właśnie w tego typu pomieszczeniach.
Aplikacja jest dostępna w dwóch wersjach:
- Microsoft Teams Rooms dla Windows - systemy oparte o jednostkę miniPC z Windows 10 IoT, aplikacją MTR uruchamianą w trybie kiosk
- Microsoft Teams Rooms dla Android (znana wcześniej jako Collaboration Bars) - aplikacja dla systemu operacyjnego Android, wykorzystywana najczęściej w urządzeniach typu wideobar all-in-one.
Poniższym wpisem chcemy wskazać główne różnice między obiema wersjami aplikacji.
Wybór docelowego rozwiązania zależy przede wszystkim od specyfiki pomieszczenia, preferencji użytkowników, czy scenariuszy wykorzystania wideokonferencji w organizacji.
Microsoft Teams Rooms for Windows | Microsoft Teams Rooms for Android (Collaboration Bars) | ||
|
![]() |
||
Ogólne przeznaczenie | Małe, średnie lub duże sale spotkań | Praca jednoosobowa, małe sale, huddle rooms | |
System operacyjny | Windows 10 IoT Enterprise | Android | |
Obsługiwane platformy | Skype for Business, Microsoft Teams | Microsoft Teams | |
Budowa | Modułowa, zewnętrzne urządzenia audio/video | All-in-one | |
Ilość obsługiwanych wyświetlaczy | Dwa | Jeden (wsparcie dla dwóch monitorów pod koniec Q1) | |
Sterowanie | Panel dotykowy | Monitor dotykowy, pilot lub panel dotykowy | |
Rozdzielczość obrazu | do 1080p | do 720p | |
Dołączanie do spotkań Webex/Zoom |
![]() |
X | |
Funkcja białej tablicy | Tylko odbieranie | Tylko odbieranie | |
Układ okien | 3x3 | 3x3 | |
Wejście HDMI dla przesyłania treści | ![]() |
X (w przygotowaniu) | |
Content sharing | Tak, bezpośrednio przez system | Wymagane dołączenie do spotkania jako kolejna strona | |
Funkcja Proximity Join | ![]() |
![]() |
|
One-Touch-Join (proste dołączanie do spotkań) | ![]() |
![]() |
|
Obsługa Content Camera | ![]() |
X |
Czym jest Microsoft Teams Rooms?
Microsoft Team Rooms, czyli w skrócie MTR, to usługa przygotowana dla pomieszczeń pracy wspólnej, ułatwiająca prowadzenie wirtualnych spotkań i kolaborację w zespołach roboczych. W przeciwieństwie do standardowej wersji aplikacji Microsoft Teams, nie zawiera w sobie funkcji czatu, tworzenia grup, czy paneli dyskusyjnych. Posiada za to wszystkie niezbędne narzędzia do efektywnego prowadzenia wideokonferencji: zarządzanie połączeniami, udostępnianie treści, czy natychmiastowe dołączanie do zaplanowanych spotkań.
Można powiedzieć, że na kompletne rozwiązanie Microsoft Teams Rooms składają się: oprogramowanie, czyli aplikacja rozwijana i dostarczana przez Microsoft, a także certyfikowany sprzęt do obsługi aplikacji, oferowany przez producentów sprzętu audiowizualnego, takich jak Poly, Yealink, Crestron, czy Logitech.
Co odróżnia Microsoft Teams Rooms od standardowej aplikacji?
1. Interfejs - zaproponowany przez Microsoft układ menu głównego jest przejrzysty, intuicyjny i zawiera tylko to, co niezbędne do prowadzenia wideokonferencji. Brak konieczności szkolenia, czy wprowadzenia do obsługi aplikacji - niezależnie od tego, na jakim stopniu znajomości z technologią jest użytkownik, nie będzie miał problemu z nawiązaniem połączenia, czy dołączenia do wcześniej zaplanowanej wideokonferencji.
Większość urządzeń bazuje na dotykowym panelu sterującym, co w praktyce oznacza możliwość dołączenia do zaplanowanego spotkania naciskając tylko jeden przycisk "Dołącz".
2. Guest Access, czyli możliwość dołączania do spotkań organizowanych na platformach Zoom oraz Cisco Webex. MTR nie ogranicza połączeń tylko do świata Microsoft Teams. Jedna z niedawnych aktualizacji aplikacji MTR przyniosła możliwość wdzwaniania się w spotkania Webex oraz Zoom.
3. Proste udostępnianie treści - osoby zebrane w sali nie muszą dołączać do spotkania z poziomu aplikacji na swoim komputerze. MTR pozwala na szybkie udostępnianie treści przez HDMI lub za pomocą bezprzewodowego modułu USB (w zależności od wybranego rozwiązania).
4. Obsługa kamer treści tzw. content cameras. Kamery certyfikowane do pracy jako content cameras rozpoznają treści powstające np. na tablicy lub flipcharcie, automatycznie kadrują widok i dopasowują powiększenie. Co więcej, sylwetka osoby przy tablicy staje się przezroczysta, dzięki czemu zdalni uczestnicy spotkania są w stanie bez problemu odczytać wszystkie notatki.
5. Proximity Join - przy dołączaniu do zaplanowanego spotkania z poziomu laptopa lub telefonu komórkowego, aplikacja za pomocą Bluetooth wykryje wszystkie systemy MTR w pobliżu, sprawdzi ich dostępność i zaproponuje zaproszenie wybranego wolnego pokoju MTR do spotkania. Dzięki temu rozmowa może być kontynuowana na dedykowanym zestawie do wideokonferencji.
Proximity Join znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy użytkownik chce skorzystać z zestawu MTR w sali konferencyjnej, ale nie dodał go wcześniej do swojego spotkania i wydarzenie nie jest widoczne w kalendarzu urządzenia.